Kategorie

Industriál války - válečná výroba na Liberecku Zobrazit v plné velikosti

Industriál války - válečná výroba na Liberecku

 

Publikace o firmám a podnicích, působících zde převážně díky přemisťováním podniků na sklonku války. Vysvětluje předválečnou i poválečnou situace, nástup automatizace výroby jako východisko z nedostatku kvalifikované pracovní síly, přestavba ekonomiky Sudetské župy aj. Zabývá se i pilotovanou střelou V-1 Reichenberg, částečně vyráběnou v Liberci, a podzemních továren v okolí.

Více informací

Industriál války - válečná výroba na Liberecku <div id="idTab1" class="rte"> <p style="text-align: justify;"><strong>Válečná výroba v okrese Liberec:</strong><br /> Hrádecko lze označit jako oblast, kde působil <strong>Spreewerk a firma AEG</strong>. Spreewerk, umístěný v Leitenbergerově továrně, působil na Hrádecku od počátku války a později expandoval do Chrastavy. <strong>AEG</strong> byl proti tomu podnik, který se přemístil zčásti na Hrádecko až v druhé polovině války. Frýdlantsko bylo od počátku války oblastí, kam se stěhovaly menší, nepříliš významné závody a dílenské provozy. I firma<strong> Börsig</strong> měla v Habarticích jen jeden z mnoha menších provozů s doplňkovou výrobou. Až v druhé polovině války ovládla Frýdlantsko jediná firma - <strong>Junkers.</strong> Do Nového Města pod Smrkem se měl přestěhovat jeden z hlavních závodů z Dessau. Pro tento záměr se začaly připravovat i navazující doplňkové montovny a dílny. V Liberci a těsném okolí byly důležité podniky <strong>Elektromechanik, Argus, Henschel, Wesser a Blaupunkt</strong>. První dva jmenované působily v Liberci od počátku války, další se objevovaly v Liberci postupně. Většina podniků byla zaměřena na produkci leteckých součástek, plánovaná byla i výroba celých letadel (Siebel), ale k realizaci nedošlo. Českodubsko bylo hraniční oblastí, kde působily firmy Getewent a Triton, ale byla to jen doplňková produkce.</p> <p style="text-align: justify;"><strong>Válečná výroba v okrese Jablonec nad Nisou:</strong><br /> Samotný Jablonec nebyl nijak významným pro válečnou výrobu. Sice zde působily známé podniky jako <strong>Telefunken</strong>, ale důležité podniky byly v okolních obcích a na Tanvaldsku. To bylo dáno i typem výroby. V Jablonci byly hlavně bižuterní podniky a dílny; textilní továrny, tedy útočiště mnoha velkých podniků ze závěru války, pak byly rozmístěny podél větších toků na Tanvaldsku. V Rýnovicích, dnes jablonecké čtvrti, byl podnik FAB Zeiss Jena a Speerova hospodářská základna, v Rychnově působil podnik <strong>GETEWENT, </strong>ve Smržovce<strong> Junkers, respektive Mitteldeutsche Motorenwerke. </strong>Při podnicích<strong> FAB, Getewent i MMW</strong> byly zřízeny pobočné koncentrační tábory, což samo o sobě vypovídá o jejich důležitosti. Na Tanvaldsku pak ještě působila firma<strong> TTW</strong>, výrobce dílů obrněné techniky, a Fernseh, průkopník v oblasti přenosu televizního signálu. Jizerské hory byly využity za války především jako deponie. Například Říšské dráhy využily některé objekty pro sklad cenného zboží.</p> <p style="text-align: justify;"><strong>Podzemní továrny:</strong><br /> Organizovaná výstavba podzemních továren za druhé světové války byla motivována snahou udržet výrobu i v podmínkách intenzivního spojeneckého bombardování. Od roku 1943 (a výjimečně již před tímto rokem) se začaly inventarizovat podzemní díla a z roku 1944 pochází již první seznamy objektů. Hybatelem programu byl úřad tzv. Jägerstabu, který vedl Speer a státní sekretář Milch. Úkolem bylo přemístit důležitou výrobu tak, aby nebyla narušena bombardováním, případně postupující frontou. Nešlo jen o přemístění produkce pod zem, ale i o její organizované rozmístění a využití továren v místech vzdálených od fronty. Na výstavě je podzemním továrnám věnována velká pozornost a podrobně je zpracován bývalý podnik Walter vyrábějící raketové motory, u něhož vznikala podzemní díla s krycími názvy Türkis a Eisenglanz.</p> <p style="text-align: justify;"><strong>V-1 Reichenberg:</strong><br /> Jediné letadlo pojmenované po Liberci (něm. Reichenberg). Bezpilotní V1 byla relativně nepřesná. Proto se v roce 1944 začalo uvažovat o pilotované verzi. Pilotování střely se prakticky rovnalo sebevraždě. Teoreticky mohl pilot po navedení střely letoun opustit, což se mohlo povést odhadem v jediném případě ze sta. V říjnu 1944 byl projekt na Hitlerův příkaz zastaven. V-1 byla vybavena motorem Argus As-014. Firma Argus měla zázemí v Liberci od samého počátku války v roce 1939.</p> <ul id="idTab2" class="bullet"> <li><span>Autor:</span> Ivan Rous</li> <li><span>Druh zboží:</span> Obrazkový katalog k výstavě</li> <li><span>Formát:</span> 22,5 x 22 cm - brožovaný</li> <li><span>Počet stran:</span> cca 100 vyobrazení, továren, výrobků, map</li> <li><span>Počet vyobrazení:</span> 48</li> <li><span>Vydáno:</span> SČM Liberec, 2012</li> </ul> </div>
299,00 Kč

Válečná výroba v okrese Liberec:
Hrádecko lze označit jako oblast, kde působil Spreewerk a firma AEG. Spreewerk, umístěný v Leitenbergerově továrně, působil na Hrádecku od počátku války a později expandoval do Chrastavy. AEG byl proti tomu podnik, který se přemístil zčásti na Hrádecko až v druhé polovině války. Frýdlantsko bylo od počátku války oblastí, kam se stěhovaly menší, nepříliš významné závody a dílenské provozy. I firma Börsig měla v Habarticích jen jeden z mnoha menších provozů s doplňkovou výrobou. Až v druhé polovině války ovládla Frýdlantsko jediná firma - Junkers. Do Nového Města pod Smrkem se měl přestěhovat jeden z hlavních závodů z Dessau. Pro tento záměr se začaly připravovat i navazující doplňkové montovny a dílny. V Liberci a těsném okolí byly důležité podniky Elektromechanik, Argus, Henschel, Wesser a Blaupunkt. První dva jmenované působily v Liberci od počátku války, další se objevovaly v Liberci postupně. Většina podniků byla zaměřena na produkci leteckých součástek, plánovaná byla i výroba celých letadel (Siebel), ale k realizaci nedošlo. Českodubsko bylo hraniční oblastí, kde působily firmy Getewent a Triton, ale byla to jen doplňková produkce.

Válečná výroba v okrese Jablonec nad Nisou:
Samotný Jablonec nebyl nijak významným pro válečnou výrobu. Sice zde působily známé podniky jako Telefunken, ale důležité podniky byly v okolních obcích a na Tanvaldsku. To bylo dáno i typem výroby. V Jablonci byly hlavně bižuterní podniky a dílny; textilní továrny, tedy útočiště mnoha velkých podniků ze závěru války, pak byly rozmístěny podél větších toků na Tanvaldsku. V Rýnovicích, dnes jablonecké čtvrti, byl podnik FAB Zeiss Jena a Speerova hospodářská základna, v Rychnově působil podnik GETEWENT, ve Smržovce Junkers, respektive Mitteldeutsche Motorenwerke. Při podnicích FAB, Getewent i MMW byly zřízeny pobočné koncentrační tábory, což samo o sobě vypovídá o jejich důležitosti. Na Tanvaldsku pak ještě působila firma TTW, výrobce dílů obrněné techniky, a Fernseh, průkopník v oblasti přenosu televizního signálu. Jizerské hory byly využity za války především jako deponie. Například Říšské dráhy využily některé objekty pro sklad cenného zboží.

Podzemní továrny:
Organizovaná výstavba podzemních továren za druhé světové války byla motivována snahou udržet výrobu i v podmínkách intenzivního spojeneckého bombardování. Od roku 1943 (a výjimečně již před tímto rokem) se začaly inventarizovat podzemní díla a z roku 1944 pochází již první seznamy objektů. Hybatelem programu byl úřad tzv. Jägerstabu, který vedl Speer a státní sekretář Milch. Úkolem bylo přemístit důležitou výrobu tak, aby nebyla narušena bombardováním, případně postupující frontou. Nešlo jen o přemístění produkce pod zem, ale i o její organizované rozmístění a využití továren v místech vzdálených od fronty. Na výstavě je podzemním továrnám věnována velká pozornost a podrobně je zpracován bývalý podnik Walter vyrábějící raketové motory, u něhož vznikala podzemní díla s krycími názvy Türkis a Eisenglanz.

V-1 Reichenberg:
Jediné letadlo pojmenované po Liberci (něm. Reichenberg). Bezpilotní V1 byla relativně nepřesná. Proto se v roce 1944 začalo uvažovat o pilotované verzi. Pilotování střely se prakticky rovnalo sebevraždě. Teoreticky mohl pilot po navedení střely letoun opustit, což se mohlo povést odhadem v jediném případě ze sta. V říjnu 1944 byl projekt na Hitlerův příkaz zastaven. V-1 byla vybavena motorem Argus As-014. Firma Argus měla zázemí v Liberci od samého počátku války v roce 1939.

  • Autor: Ivan Rous
  • Druh zboží: Obrazkový katalog k výstavě
  • Formát: 22,5 x 22 cm - brožovaný
  • Počet stran: cca 100 vyobrazení, továren, výrobků, map
  • Počet vyobrazení: 48
  • Vydáno: SČM Liberec, 2012