Kategorie

Klášterec nad Ohří Zobrazit v plné velikosti

Klášterec nad Ohří

V publikaci se přehledně seznámíte s výrobou a historií výroby porcelánu v Klášterci nad Ohří

Více informací

Klášterec nad Ohří <p>V publikaci se přehledně seznámíte s výrobou a historií výroby porcelánu v Klášterci nad Ohří <br /><br /> Manufaktura na výrobu porcelánu založena roku 1793 Alsasanem J. N. Weberem, pensionovaným thunským lesmistrem a správcem.<br />Od jeho dědiců přejímá v roce 1803 porcelánku majitel panství J. M. Thun. V majetku Thunů zůstala porcelánka až do znárodnění roku 1945. Hrabě Thun získává 15. 3. 1822 privilegium k výrobě porcelánu.<br />Po stránce tvarové doznívala v Klášterci ještě asi do roku 1810 durynská tradice, avšak zároveň již začali pronikat vlivy Vídně s válcovitými empirovými tvary. Ve druhém desetiletí se projevuje tvarování převzaté z Míšně. Asi do roku 1815 se objevují také lázeňské koflíky s příslušnými vedutami z Karlových Varů, Mariánských Lázní a Teplic, provedenými podle grafických předloh.<br />Ještě před rokem 1837 je zde zaveden měditisk. Největšího rozkvětu porcelánka dosahuje za vedení ředitele J. Hillardta a zejména za K. Verniera v létech 1850 až 1872. Johann Hillardt nastoupil jako ředitel v roce 1836.<br />Styl druhého rokoka přijal Klášterec poměrně pozdě. Za Hillardtova vedení se výrazně zvýšil počet malířů a dekor se druhorokokově začal omezovat na květinové motivy<br />Výroba po roce 1860, jak se zdá, začala více méně stagnovat, jakoby se pociťovala únava po mimořádném tvůrčím období v předchozích desetiletích. Od roku 1857 se vyskytují jednoduché, kónické tvary různé velikosti a velice tenkého střepu, tzv. "sévreská forma<br />Porcelánka se účastnila výstav jako roku 1857 v Paříži, 1865 v Linci, 1873 ve Vídni. Pro výrobu porcelánu byla sedmdesátá léta obdobím značných změn. Potřeba vyhovět rostoucí poptávce po běžnějším a tedy i méně esteticky náročném užitkovém porcelánu, silná konkurence i nové technické vymoženosti porcelánu vynutili co nejrychlejší přechod k sériové výrobě. Komerční zaměření se odrazilo i ve struktuře výroby. Zcela vymizela náročná figurální plastika a porcelánka se orientovala výlučně na stolní nádobí a užitkový porcelán. Pracné ruční dekory byly stále více vytlačovány sériovou, stylově velmi různorodou dekorací.<br />Závěrem století patřila klášterecká porcelánka k největším výrobcům porcelánu u nás. Konec války a následné znárodnění však znamenaly nový směr v jejím dalším vývoji.<br /><br />Obsah:<br /><br />7…    Úvod<br />7…    období 1794-1803<br />10…  období 1803-1820<br />11…  období 1820-1835<br />12…  období 1835-1850<br />14…  období 1850-1872<br />18…  období 1872-1900<br />22…  Cibulový dekor<br />23…  Kávovary<br />24…  období 1900-1920<br />25…  období 1920-1945<br />27…  období 1945-1967<br />29…  období 1968-1994 <br />30...50 stran obrázkových příloh<br />80-210...katalog 372 kusů porcelánu 1794-1994<br />220....tabulky jednotlivých období s typy vyráběných  tvarů koflíků a konvic,<br />230...proměny značky na porcelánu v historii</p>
449,00 Kč

V publikaci se přehledně seznámíte s výrobou a historií výroby porcelánu v Klášterci nad Ohří

 Manufaktura na výrobu porcelánu založena roku 1793 Alsasanem J. N. Weberem, pensionovaným thunským lesmistrem a správcem.
Od jeho dědiců přejímá v roce 1803 porcelánku majitel panství J. M. Thun. V majetku Thunů zůstala porcelánka až do znárodnění roku 1945. Hrabě Thun získává 15. 3. 1822 privilegium k výrobě porcelánu.
Po stránce tvarové doznívala v Klášterci ještě asi do roku 1810 durynská tradice, avšak zároveň již začali pronikat vlivy Vídně s válcovitými empirovými tvary. Ve druhém desetiletí se projevuje tvarování převzaté z Míšně. Asi do roku 1815 se objevují také lázeňské koflíky s příslušnými vedutami z Karlových Varů, Mariánských Lázní a Teplic, provedenými podle grafických předloh.
Ještě před rokem 1837 je zde zaveden měditisk. Největšího rozkvětu porcelánka dosahuje za vedení ředitele J. Hillardta a zejména za K. Verniera v létech 1850 až 1872. Johann Hillardt nastoupil jako ředitel v roce 1836.
Styl druhého rokoka přijal Klášterec poměrně pozdě. Za Hillardtova vedení se výrazně zvýšil počet malířů a dekor se druhorokokově začal omezovat na květinové motivy
Výroba po roce 1860, jak se zdá, začala více méně stagnovat, jakoby se pociťovala únava po mimořádném tvůrčím období v předchozích desetiletích. Od roku 1857 se vyskytují jednoduché, kónické tvary různé velikosti a velice tenkého střepu, tzv. "sévreská forma
Porcelánka se účastnila výstav jako roku 1857 v Paříži, 1865 v Linci, 1873 ve Vídni. Pro výrobu porcelánu byla sedmdesátá léta obdobím značných změn. Potřeba vyhovět rostoucí poptávce po běžnějším a tedy i méně esteticky náročném užitkovém porcelánu, silná konkurence i nové technické vymoženosti porcelánu vynutili co nejrychlejší přechod k sériové výrobě. Komerční zaměření se odrazilo i ve struktuře výroby. Zcela vymizela náročná figurální plastika a porcelánka se orientovala výlučně na stolní nádobí a užitkový porcelán. Pracné ruční dekory byly stále více vytlačovány sériovou, stylově velmi různorodou dekorací.
Závěrem století patřila klášterecká porcelánka k největším výrobcům porcelánu u nás. Konec války a následné znárodnění však znamenaly nový směr v jejím dalším vývoji.

Obsah:

7…    Úvod
7…    období 1794-1803
10…  období 1803-1820
11…  období 1820-1835
12…  období 1835-1850
14…  období 1850-1872
18…  období 1872-1900
22…  Cibulový dekor
23…  Kávovary
24…  období 1900-1920
25…  období 1920-1945
27…  období 1945-1967
29…  období 1968-1994
30...50 stran obrázkových příloh
80-210...katalog 372 kusů porcelánu 1794-1994
220....tabulky jednotlivých období s typy vyráběných  tvarů koflíků a konvic,
230...proměny značky na porcelánu v historii