
- Odstranit tento produkt z oblíbených
- Přidat tento produkt k oblíbeným
- Send to a friend
- Tisk
České automobilky 1900-1948
Laurin a Klement a Škoda (1895-1925), PRAGA (1907-), TATRA (1898-1946), WIKOV (1924-1937)
Laurin a Klement a Škoda (1895-1925), PRAGA (1907-), TATRA (1898-1946), WIKOV (1924-1937)
Laurin a Klement a Škoda
1895- Knihkupec Václav Klement a strojní zámečník Václav Laurin zakládají v Mladé Boleslavi výrobní továrnu. (Paradoxně díky vrácené reklamaci kola). Zprvu vyráběli kola s vlasteneckou značkou „Slavia“. Od 1898- Vyráběli první kola s pomocným motorkem (tzv. motocyklety). 1898- Začínají s výrobou motocyklů (úprava motocyklety přesunem motoru z řidítek do středu kola). Firma vyráběla také tříkolové motorové vozy. 1901- První nevyráběný prototyp automobilu Laurin & Klement Quadricycle. (První vyráběný Laurin & Klement A – „voiturette“ z roku 1905). 1907 Firma se mění na a.s. a zanedlouho je největším výrobcem automobilů v Rakousko-Uhersku. 1924- Továrna končí v plamenech a v roce 1925 přechází do koncernu Škoda (Laurin je i nadále technickým ředitelem). Za hospodářské krize mění název na Akciová společnost pro automobilový průmysl – ASAP). Za 2. Sv. války přechází pod Hermann-Göring-Werke (vyrábí Součci pro zbraně a vozidla). Po znárodnění část podniku přechází na AZNP Mladá Boleslav -Automobilové závody, národní podnik- a stávají se monopolním výrobcem v ČSSR
Názvy a změna značky automobilů:
1905- Laurin & Klement , 1925- Laurin & Klement – Škoda, 1928 - Škoda.
PRAGA
1871- Založena a. s. První Českomoravská továrna na stroje v Praze v Libni. 1907- Zakládá se společností Ringhoffer výrobce automobilů Praga. 1896- Založení ing. Emilem Kolbenem společnosti Kolben a spol. 1898 Spojena s Pražskou a. s. Vzniká Elektrotechnická a. s.. 1921- Sloučení První Českomoravské továrny na stroje v Praze s Elektrotechnickou a. s. ve Českomoravská – Kolben. 1927- Spojení a.s. Strojírny, dříve Breitfeld, Daněk a spol.. Vznik Českomoravská – Kolben – Daněk (ČKD). Stává se tak největší strojírnou v Československu. Za 2. sv. války byla společnost nese název Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG (výroba zbraní např. tanků Pz-38 pro Wehrmacht. Po nástupu kominismu podnik znárodněn.
TATRA
1850- Firmu na výrobu ů a bryček založil Ignác Šustala. Časem přechází i na výrobu dopravních prostředků. 1882- Firma vyrobila prvních 15 železničních vagónů. 1897- Vyrábí první osobní automobil (Automobil Präsident), který byl i jedním z prvních ve střední Evropě. 1898- První nákladní automobil. 1890- Firma se mění na akciovou společnost s názvem Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, později Kopřivnická vozovka, a.s. (1923-27) a Závody Tatra, a.s. (1927-36). Mezi válkami se jmenovala také Ringhoffer - Tatra a.s. (1936-46), Stále vyráběla osobní i nákladní automobily, železniční motorové vozy, ale mimo jiné i letadla. Majitel baron Hanuš Ringhoffer. Za 2 sv. války výroba nákladních automobilů převážně Tatra 111 a tankových motorů T111.
WIKOV
Prostějovská továrna Wichterle a Kovářík a.s., zkráceně WIKOV, byla významným strojírenským podnikem v tehdejším ČSR. 1918- Po sloučení s konkurenčních společnostífirma Wichterle a Kovářík a.s., zkráceně WIKOV. 1924- Začala firma s výrobou automobilů Wikov, která však byla ve třicátých letech v souvislosti s hospodářskou krizí ukončena. 1948 - firma znárodněna a stal se z ní podnik Agrostroj Prostějov traktory viz výroba zemědělských strojů
Sodomka Vysoké Mýto
Roku 1925 Sodomka zhotovil první karoserie na osobní automobil na podvozku Praga Mignon pro vysokomýtského podnikatele Jana Šplíchala. Zpočátku byla stavba karoserií technologicky podobná výrobě kočárů. Od r. 1926 probíhala výroba nástavků na otevřenou karoserii potahovaného koženkou, který se neoplechovával. Jeho tvar se přizpůsobil karoserii tak, že téměř nešlo rozeznat, zda jde o limuzínu nebo jen o nástavek. Firma začala vyrábět také nákladní a užitkové karoserie, dle zakázek. 1927- získala první zakázku na limuzínu. První kabriolet zhotovila firma r. 1929. Poč. 30. let 20. století se změnil tvar karoserií osobních automobilů. Převažoval aerodynamický charakter s oblými tvary, s protaženými předními blatníky a skloněnou maskou chladiče.
Mezi zákazníky firmy byl herec Jan Werich, podnikatel Tomáš Baťa, hrabě Schwarzenberg i manželka československého prezidenta Hana Benešová.
Automobilky karosovaných podvozků : Aero, Bugatti, Ford, Chevrolet, Jawa, La Salle, Lancia, Praga, Renault, Rolls-Royce, Studebaker, Škoda, Tatra, Walter a další.
Následujte nás